آشنای با پست فوری
تصور کنید که یک مدرک یا کادوی مهمی را می خواهید سر موعد به یک فرد برسانید در این صورت باید پستی را انتخاب کنید که بسیار سریع باشد و آن را بتواند با امنیت کامل به دست صاحبش برساند. پست فوری; انواع آن و بررسی مزیت ها موضوع این مقاله می باشد که می خواهیم به طور کلی آن را به شما توضیح دهیم.
ارسال بسته در اداره پست چگونه است؟
نام اداره پست را پستخانه نیز می گویند که یک مرکزی جهت خدمات پستی از جمله قبول نامه ها و مرسولات به مشتریان را بر عهده دارد و بخشی از سیستم پست ملی به شمار می آید و برخی خدمات دیگر از جمله درخواست گذرنامه و … در برخی اداره پست ها صورت می گیرد. اداره پست نقش به سزایی در کاهش ترافیک و هزینه های مصرفی دارد. ارسال مرسوله ها توسط اداره پست انواع مختلفی دارد از جمله پست فوری یا پیشتاز، پست سفارشی، پست عادی که در ادامه پست فوری یا پیشتاز را به صورت مفصل مورد بحث قرار می دهیم.
تعریفی از پست فوری
پست فوری یا پیشتاز در بین تمامی پست های موجود در کشور سریع تر هستند. در این نوع پست مدت زمانی که طول می کشد که مرسوله به دست گیرنده برسد بین 24 تا 72 ساعت یعنی 2 الی 3 روز کاری است. یکی از برتری ها و ویژگی خاصی که این نوع پست را از دیگر پست ها متمایز می کند پست بین المللی بودن آن است به این معنی که در این نوع پست امکان ارسال مرسوله به خارج از کشور را نیز فراهم می کند.
در این نوع پست همه مراحل کار از جمله پذیرفتن مرسولات، بسته بندی، ثبت اطلاعات و … با سرعت صورت می گیرد و در صورت ارسال به خارج از کشور مرسوله با اولین پرواز ارسال خواهد شد و حداکثر تا 72 ساعت به دست گیرنده خواهد رسید.
نکته دیگری که در این روش قابل بیان است اینکه چنانچه مرسوله ارسالی درون شهری باشد حداکثر 24 ساعت و برای مراکز استان ها باشد حداکثر 48 ساعت و اگر برای شهرستان ها باشد حداکثر 72 ساعت طول می کشد که مرسوله به دست گیرنده برسد و چنانچه مرسوله را تا قبل از ساعت 10 روز پنجشنبه به اداره پست تحویل دهیم همان روز ارسال خواهد شد و نکته دیگری که باید در زمان ارسال مرسوله توجه کنیم این است که اداره پست در روزهای تعطیل سرویس دهی نخواهد داشت.
پست فوری یا پیشتاز بعد از پست ویژه یکی از سریع ترین نوع ارسالی در اداره پست های ایران به شمار می رود و نکته قابل توجه در این نوع پست بیمه عمومی است که برای مرسوله ها صادر می شود.
نکاتی که مشتریان باید حین و بعد ارسال مرسوله در پست پیشتاز توجه نمایند:
- هنگام مراجعه به اداره پست حتما کد پستی را به همراه داشته باشیم زیرا کد پستی عملیات و فرآیند ارسال و تحویل را سریع تر و راحت تر می کند.
- با توجه به نوع مرسوله از بسته بندی مناسب جهت بسته بندی استفاده شود که زمان جابجایی به مرسوله آسیبی وارد نشود.
- در صورتی که هنگام مراجعه مأمور اداره پست تحویل گیرنده حضور نداشته باشد باید اطلاعیه ای صادر شود و در صورت مراجعه مجدد و عدم حضور گیرنده اطلاعیه دوم صادر شده و مرسوله به مدت 5 روز در اداره پست نگه داشته می شود و پس از آن به فرستنده باز ارسال می شود. اگر چنانچه مرسوله برای اشخاص حقیقی باشد در پست فوری 7 روز در اداره پست نگه داشته می شود و اگر اشخاص حقوقی باشد به مدت 10 روز نگه داشته می شود.
- تمامی اطلاعات لازم روی جعبه بسته بندی مرسوله از جمله اطلاعات فرستنده و گیرنده و شماره تلفن های ضروری باید به صورت واضح و دقیق نوشته شود.
- چنانچه مرسوله حاوی اوراق بهادار یا اشیا قیمتی باشد حتما باید از پست فوری یا پیشتاز جهت ارسال آن استفاده کرد.
- چنانچه در نشانی مراکز دولتی، نظامی، آموزشی و یا مجتمع مسکونی گیرنده نامشخص باشد مرسوله را باید به دبیرخانه یا نماینده تعیین شده تحویل داده شود.
- در صورتی که مرسوله به دست گیرنده نرسیده باشد برای آگاهی از مرسوله حداکثر تا سه ماه می توان به اداره پست مبدأ مراجعه نمود و تکلیف آن را روشن نمود.
انواع سرویس هایی که در پست فوری وجود دارد چیست؟
· پست فوری داخلی دو قبضه:
در این نوع سرویس هنگام دریافت مرسوله از فرستنده قبض دومی به مرسوله اضافه می شود که هنگام تحویل مرسوله این قبض باید توسط گیرنده امضا شود و سپس توسط پست فوری به آدرس فرستنده عودت گردد. مراحل این نوع پست را به صورت تیتروار در ادامه بیان می کنیم.
- مراجعه کردن فرستنده به باجه مربوط و گرفتن بسته مناسب جهت بسته بندی مرسوله
- نوشتن دقیق اطلاعات لازم بر روی بسته
- تحویل دادن مرسوله به متصدی باجه مربوطه و کنترل کردن مرسوله و اطلاعات لازم و نحوه بسته بندی توسط متصدی باجه
- تحویل دادن قبض دوم و قبض رسید پستی به فرستنده توسط متصدی
- تکمیل قبض دوم توسط فرستنده و تحویل آن به متصدی
- وزن کردن مرسوله و محاسبه کرایه مرسوله و زدن تمبر لازم بر روی بسته توسط متصدی
- کنترل کردن و صادر کردن قبض رسید و تحویل دادن آن به فرستنده